Vi låter Sven Bolinder (Pålsbodabo
hela sitt liv) berätta: Högst upp i bilden ser vi den
rödfärgade folkskolan. Den brann ned 1873 eller -74 och byggdes upp igen
och invigdes 1877. Huset längst ned till vänster, "Baracken", hörde till järnvägen och här bodde fem familjer. Huset upp till höger i backen har av olika källor angetts till Malin Petterssons stuga eller Lindemans stuga eller en stuga tillhörig en släkting till Röding. Vilket är rätt? Bodde de här under olika tider? Röding själv bodde på nedre botten i
SJ-huset. Det lilla huset i skogsbrynet närmast skolan var Eva-Lisas Augustas hus. Eva-Lisa hette gumman. Hon kom från
Baggegärdet. Hennes dotter hette Augusta. Eva-Lisa blev över 100 år. Huset bakom SJ-huset ligger
där vi numera har Köpmangatan. Det är möjligen det hus som arrendatorn på Falla gård, Bergström, lät bygga åt sig på gamla dar. Åsen till höger kallades
"Tippen". I början av seklet fanns där högst upp en kanon. Den fyrades av vid invigningen av den smalspåriga järnvägen från Örebro år
1901 (invigningen 1901-01-05). Kanonen fanns kvar där till c. 1918-20. |
Här uppifrån åkte barnen skidor och kälke i backen ned mot kärret öster om åsen (utanför högra bildkanten). I det kärret byggdes på 1960-talet
Folkasboskolan,
på från Tippen nedschaktade grusmassor. Hela åsen i bildens
högra del är nu bort och där finns numera Sköllergården,
Folkets hus och brandstationen. Bakom gärdesgården högst upp till höger in mot skogen gick den gamla vägen mot
Folkasbo. Den bildade en brant backe nedför åsen, "Brötabacken " kallad. Vägen grenade upp sig bortom kärret och den södra delen ledde över järnvägen till Pålsboda gård och mot
Gambo. På den tiden fanns inte nuvarande kilsmovägen på södra sidan av järnvägen. Tippen var också samlingsplats på valborgsmässoafton när man hälsade våren."
/Kommentar: Även om Svens ord om vilka som bodde i olika stugor
inte är helt klargörande är det en fin skildring av vad som fanns
här innan området totalt omvandlades till dagens centrum i
Pålsboda. - Landsvägen mot Örebro syns i
bildens vänstra kant (nuvarande Köpmangatan). Där var en
plankorsning över järnvägen för vidare färd ned mot
Östergötland. |